Περιοδικό ΠΑΝΕΚΦΕ - οδηγίες προς αρθρογράφους
ΕΥΡΗΚΑ Πειραματικές Προσεγγίσεις Φυσικών Επιστημών Ανακοίνωση έκδοσης περιοδικού της ΠΑΝΕΚΦΕ και οδηγίες προς τους αρθογράφους
Σκοπός Το νέο περιοδικό ΕΥΡΗΚΑ: Πειραματικές Προσεγγίσεις Φυσικών Επιστημών φιλοδοξεί να αποτελέσει το βήμα για όλους όσοι ενδιαφέρονται να ενταχθεί και να υποστηριχθεί ενεργά η πρακτική διδασκαλία των Φυσικών Επιστημών στην ελληνική σχολική πραγματικότητα. Ως συντακτική επιτροπή πιστεύουμε στη σπουδαιότητα της άμεσης εργαστηριακής εμπειρίας των μαθητών και μαθητριών μέσω της χρήσης υλικών και της διεξαγωγής πειραμάτων. Ευελπιστούμε το περιοδικό να αναδείξει τη διδακτική και μαθησιακή αξία των πειραμάτων συμβάλλοντας στην ενεργή διάδοση-ανταλλαγή γνώσεων, εμπειριών και πρακτικών μεταξύ των εκπαιδευτικών. Μέσω των άρθρων που θα φιλοξενηθούν, αφενός θα δοθεί η ευκαιρία σε εκπαιδευτικούς να επικοινωνήσουν ευρύτερα την αποκτηθείσα γνώση και εμπειρία τους και αφετέρου θα βοηθήσει άλλους εκπαιδευτικούς που αναζητούν την άμεση ένταξη κάποιας πειραματικής δραστηριότητας στη διδακτική πρακτική τους. Το περιοδικό θα εκδίδεται από την Πανελλήνια Ένωση Υπευθύνων Εργαστηριακών Κέντρων Φυσικών Επιστημών (ΠΑΝΕΚΦΕ), η οποία είναι ένα επιστημονικό σωματείο µη κερδοσκοπικού χαρακτήρα. Το περιοδικό θα απευθύνεται σε εκπαιδευτικούς της πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης που διδάσκουν τα μαθήματα των Φυσικών Επιστημών και θα εκδίδεται μία ή δύο φορές τον χρόνο. Συνεπώς, τα άρθρα θα πρέπει να διακατέχονται από κατάλληλη γλώσσα, θεματολογία και περιεχόμενο που να είναι συμβατά με τα ενδιαφέροντα των εκπαιδευτικών. Θεματολογία Το γενικό πλαίσιο της θεματολογίας των άρθρων διαμορφώνεται πρωτίστως από τα αναλυτικά προγράμματα των Φυσικών Επιστημών που εφαρμόζονται στην ελληνική πρωτοβάθμια και δευτεροβάθμια εκπαίδευση. Η ειδικότερη κατεύθυνση και θεματολογία των άρθρων σχετίζεται με το εργαστηριακό (βιωματικό) κομμάτι της διδασκαλίας των Φυσικών Επιστημών.
Ενδεικτικά ορισμένες προτεινόμενες κατευθύνσεις είναι: 1. Παρατηρήσεις και συμβουλές που αφορούν στην ορθή εκτέλεση γνωστών πειραμάτων και στη χρήση του υπάρχοντος εξοπλισμού των εργαστηρίων Φ.Ε. 2. Περιγραφή πειραματικών δραστηριοτήτων, είτε αυτόνομων, είτε ενσωματωμένων σε διδακτικά σενάρια. 3. Συμβουλές σχετικά με τη συντήρηση συσκευών του σχολικού εργαστηρίου Φ.Ε.. 4. Σενάρια πειραματικής διδασκαλίας/σχέδια μαθήματος. 5. Προτάσεις για δραστηριότητες πεδίου (καταγραφή, ταξινόμηση, παρατήρηση κ.λ.π.). 6. Προτάσεις για χρήση απλών υλικών σε πειραματικές δραστηριότητες εντός και εκτός σχολείου. 7. Χρήση κινητών συσκευών (π.χ. smartphones, tablets), αισθητήρων, μικροελεγκτών (π.χ. Arduino, BBC microbit) για τη διενέργεια πειραματικών δραστηριοτήτων. 8. Διαθεματικές δραστηριότητες επίλυσης προβλήματος στο πλαίσιο της εκπαίδευσης STEM - STEAM. 9. Καινοτόμες διδακτικές πρακτικές διαχείρισης τάξης, οργάνωσης της διδασκαλίας των Φ.Ε. με εργαστηριακές πρακτικές. Είναι επιθυμητό για άρθρα που αποτελούν διδακτικές προτάσεις (σενάρια, καλές διδακτικές πρακτικές, ειδικές κατασκευές, κατασκευές με απλά μέσα κ.λ.π.) να έχει προηγηθεί η εφαρμογή τους, ώστε να υπάρχει η απαραίτητη ανατροφοδότηση και να αποτελέσουν μία άμεσα υλοποιήσιμη πρόταση προς τους/τις αναγνώστες/τριες του περιοδικού. Επισημαίνεται ακόμη ότι, αν και θεωρούμε ότι είναι χρήσιμο και παιδαγωγικά ορθό να περιλαμβάνονται και ψηφιακά εργαλεία (προσομοιώσεις, εικονικά εργαστήρια κ.λ.π.) μέσα στις δραστηριότητες ή στα φύλλα εργασίας που προτείνονται, εντούτοις δεν είναι προτιμητέες οι εργασίες που περιορίζονται μόνο στις ψηφιακές αναπαραστάσεις, χωρίς να κάνουν αναφορά σε δραστηριότητες με φυσική εμπλοκή των μαθητών (σχολικό εργαστήριο φυσικών επιστημών, πεδίο έρευνας κ.τ.λ.). Όλα τα άρθρα που θα δημοσιεύονται θα υπόκεινται στη διαδικασία ανώνυμης κρίσης από δύο κριτές. Η συντακτική επιτροπή αρχικά θα ελέγχει για το αν το άρθρο εμπίπτει στη θεματολογία του περιοδικού και στη συνέχεια θα το προωθεί στους κριτές για ανώνυμη κρίση. Η επιστημονική επιτροπή αποτελείται από άτομα με πολυετή αναγνωρισμένη εμπειρία και προσφορά στον χώρο της εκπαίδευσης. Οι κριτές έχουν το δικαίωμα να προτείνουν στον συγγραφέα να προβεί σε διορθώσεις, ώστε το άρθρο του να γίνει αποδεκτό. Την ευθύνη για την τελική επιλογή των άρθρων προς δημοσίευση, διατηρεί η συντακτική επιτροπή του περιοδικού. Γενικές Οδηγίες Συγγραφής και Υποβολής Άρθρων Η υποβολή άρθρου θα γίνεται διαμέσου ηλεκτρονικού ταχυδρομείου ως επισυναπτόμενο αρχείο στην ηλεκτρονική διεύθυνση Αυτή η διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου προστατεύεται από κακόβουλη χρήση. Χρειάζεται να ενεργοποιήσετε την Javascript για να το δείτε. . To είδος του αρχείου που θα υποβάλλεται πρέπει να είναι σε επεξεργάσιμη μορφή (τύπου .doc, .docx, odt κλπ), γραμμένο με λογισμικά όπως MS Word, Open Office, Libre Office κλπ. Κάθε επισυναπτόμενο αρχείο θα φέρει ως όνομα ένα συνδυασμό συντομευμένου του τίτλου της εργασίας και το επίθετο του συγγραφέα ή του πρώτου εκ των συγγραφέων (ως 16 χαρακτήρες, με λατινική γραφή - greeklish). Κάθε άρθρο θα πρέπει απαραίτητα να συνοδεύεται από: ● Συνοπτικό τίτλο ο οποίος θα πρέπει να είναι σύντομος και περιεκτικός (κεντρική στοίχιση, γραμματοσειρά Times New Roman, έντονη, μέγεθος χαρακτήρων 14) ● Όνομα συγγραφέα/ων και ακαδημαϊκή/ές ιδιότητα/ες (κεντρική στοίχιση, γραμματοσειρά Times New Roman, έντονη, μέγεθος χαρακτήρων 11.5) ● Σύντομη περίληψη μέχρι 150 λέξεις ● Λέξεις-κλειδιά (5-7) ● Βιβλιογραφικές αναφορές (κατά το πρότυπο της ΑΡΑ) Τα άρθρα μπορούν να περιλαμβάνουν φωτογραφίες και διαγράμματα, ώστε να βοηθούν τους αναγνώστες στην καλύτερη αντίληψη και κατανόησή τους. Η έκταση του άρθρου δεν θα πρέπει να ξεπερνά τις 2500 λέξεις (μέγιστο 7 σελίδες Α4 συμπεριλαμβανομένων των γραφημάτων, εικόνων και βιβλιογραφικών αναφορών). Στην ηλεκτρονική έκδοση του περιοδικού υπάρχει δυνατότητα τα κυρίως άρθρα να συνοδεύονται από συμπληρωματικό υλικό, όπως για παράδειγμα φύλλα εργασίας ή αξιολόγηση μιας εργαστηριακής διαδικασίας. Η χρήση πολυμεσικού υλικού (φωτογραφίες, σχήματα) θα πρέπει να γίνεται με σεβασμό στα πνευματικά δικαιώματα των δημιουργών (αναφορά δημιουργού) καθώς και στα προσωπικά δεδομένα των εικονιζόμενων προσώπων (να έχει ζητηθεί η κατάλληλη άδεια).
Η Συντακτική Επιτροπή Αναστασάκης Νίκος, Υπεύθυνος Ε.Κ.Φ.Ε. Χανίων Βενέτης Κωνσταντίνος, Υπεύθυνος Ε.Κ.Φ.Ε. Κορίνθου Γκάτσης Αριστείδης, Υπεύθυνος Ε.Κ.Φ.Ε. Καρδίτσας Κυριαζοπούλου Σοφία, Υπεύθυνη Ε.Κ.Φ.Ε. Κομοτηνής Κωνσταντινοπούλου Βασιλική, Υπεύθυνη Ε.Κ.Φ.Ε. Χαλανδρίου Λάζος Τάκης, Υπεύθυνος Ε.Κ.Φ.Ε. Ηλιούπολης Μουρούζης Πάνος, Υπεύθυνος Ε.Κ.Φ.Ε. Κέρκυρας Παλούμπα Ελένη, Υπεύθυνη Ε.Κ.Φ.Ε. Σπάρτης Παπαδέλη Ελευθερία, Υπεύθυνη Ε.Κ.Φ.Ε. Κοζάνης Παπαδοπούλου Δέσποινα, Υπεύθυνη Ε.Κ.Φ.Ε. Καβάλας Σωτηροπούλου Άννα, Υπεύθυνη Ε.Κ.Φ.Ε. Καλαμάτας Τσακίρη Μαρία, Υπεύθυνη Ε.Κ.Φ.Ε. Κέντρου Χαλκιαδάκης Κωστής, Υπεύθυνος Ε.Κ.Φ.Ε. Ρεθύμνου